Pages

klik klik klik

Saturday, September 21, 2013

ENT300..suka duka bersama

Salam..fuyyo..ade special entri seyh pasal ent ni..banyak suka duka ni..haha..ent ni stand for entrepreneurship..code ENT300..mostly student uitm and sekutu dengannya ada ambil subject ni..

Subject ent ni study pasal how we gonna create biz..pastu mestilah ada grouping kan..Mirsa seperated sebab lecturer nak campur laki pompuan..so, aku satu group dengan mas, nenek and acap..ijat ngan wiah pulak satu group dengan taju and odeng..

Starting je kitorang kena pikir nak buat bisnes ape..lecturer cakap nak yang unic la..pikir punya pikir, last-last kitorang decide nak buat bisnes chocolate..partnership ni kitorang namakan "CHOCOLATE HOUZ"..simple..kitorang tak produce coklat, kitorang just resell je..pastu ada pelbagai produk..bukan tertumpu pada coklat bar tapi ada chocs drink, chocs cake and macam-macam lagi lah..semua base pada coklat..


On the presenting day, lecturer reject business kitorang ni..aku fight-fight..standard lah kan..tapi dia still dengan keputusan dia untuk mereject business kitorang..hampa memang hampa..tapi kitorang just pikir jelah nak buat bisnes apa..last-last dapat idea, buat bisnes uniform pulak..lecturer ada datang kat kitorang..tanya-tanya..dia pun ok dengan business uniform tapi dia macam support jugaklah kalau kitorang nak teruskan dengan bisnes coklat tu..just kenalah tukar-tukar sikit..tapi kitorang dah malas lah kan..baru starting dah kene, karang masa real presentation lagilaa..



So, "UNIFORM HOUZ" ditubuhkan..saje kekalkan nama houz tu sebagai kenangan..haha..acap as general manager cum operational manager..nenek as admin manager, mas as marketing manager..and aku jadi financial manager tanpa rela..huuu..pastu ada presentation, just acap jela yang present..ok lah..even logo yang acap buat tu sangat cantik..haha..


logo yang aku buat sendirik!!hee

Then, 2nd presentation pasal administrative plan..nenek yang kena present..belum pun start present dah kena..first, sebab acap tak datang..actually dia ada quiz maf since klas ganti ent ni clash ngan jadual acap..lecturer marah sebab tak inform awal-awal..bukan tanak inform tapi kitorang ingat acap sempat masuk..tu baru first..the second, kitorang tak print handout..satu-satunya group yang tak print handout..dia dah emo lah..dia cakap dia dah pesan minggu lepas..tapi kenapa aku tak tahu?dia cakap dengan siapa?then, dia salahkan kitorang sebab duduk belakang sekali sebab tu tak dengar..pastu, dia start lah melepaskan marah kat kitorang..siap ungkit pasal masa presentation chocolate houz tu yang ada fight-fight..seriusly aku terasa giler kot..dalah dia marah-marah tu sebelah aku..tapi muka dia pandang budak-budak kelass..langsung tak nak tengok aku..mas dengan nenek jauh sikit dari aku..so perasaan tu lain..dia mula cakap kononnya kitorang tak suka dia..tak tahulah dia maksudkan kitorang or just aku sorang..tapi seriusly aku suka dia..aku suka sangat dapat masuk kelas dia..sebab dia kelakar kan..so bila dia cakap yang kononnya kitorang tak suka dia tu memang aku tak boleh nak terima..dia cakap dia tahu sebab dia lahir bulan 9..instinct tu kuat..boleh rasa kalau orang tak suka dia..tapi absolutely salah..aku pun lahir bulan 9..and pada instinct aku, dia memang tak suka aku....bila dah habis dia marah-marah, nenek teruskan present..kalau aku mesti dah tak boleh..



Habis je kelas..keluar je dia dari kelass..aku tak tahan..terus nangis..aku ni bukannya orang yang senang nangis..kalau aku nangis tu memang sebab aku tak boleh nak tahan perasaan aku tu..yang terlalu berat..ada budak-budak ni yang nampak aku nangis..aku wonder sama ada diorang kesiankan kitorang ataupun...hmm entahlah..hati masing-masing..

Esoknya, kitorang pergi jumpa dia, mintak maaf semua..dia pun maafkan aje..tapi kenapa hati aku rasa dia macam nak tak nak je layan kitorang..hmm..entahlah....



Other week, present pasal marketing pulak..aku buat slide yang terbaik..pastikan tak ada yang tak betul..ya, aku trauma..serius..tak tipu..alhamdulillah, ok je and dia puji kitorang punya slide yang interactive tu..tengoklah siapa yang buat kan..haha..

Presentation lain-lain pun macam tu jugak..tapi rasa lain sangat..dulu aku mungkin suka sangat dengan lecturer ni...tapi sekarang, hilang dah perasaan tu..tapi tak adalah aku tak suka dia..aku jadi takut dengan dia..kelakar?gelaklah..dia lecturer yang periang dan kelakar, dan aku takut dengan dia..melebihi rasa takut pada puan hafizah..memang bunyi macam kelakar tapi itulah hakikat..sampai sekarang aku fobia nak jadi orang yang jaga slide..yes, this is bad effect..

Lecturer satu hal..group pun satu hal..mostly kerja-kerja ni, aku dengan mas je yang buat..ya, aku tahu semua pasal bisnes ni dari A to Z..tapi yang lain?the changing pun tak tahu..haaihh..tapi mungkin aku jugak yang salah..aku tak yakin dengan kerja orang lain tanpa pantauan aku..aku nak perfect work..aku minta maaf..minta maaf sebab aku tak cukup tidur malam, tak sempat nak have fun, tak sempat nak buat assignment lain, tak sempat nak study untuk test sebab kena settlekan bende ni..



Bila orang tanya aku buat apa..jawapan aku ent, ent, ent..diorang cakap "ent lg..bnyk lg ke yg tak siap"..bahagian aku mungkin dah siap, tapi bahagian orang lain yang aku kena settlekan tu masih in progress..memang stress..aku dengan mas je yang buat research semua..memang terbeban sangat..

Tapi tak apalah..demi kawan..demi perfect report..its fine..and alhamdulillah, semuanya berjalan lancar..report yang teratur..tersusun..kemas..haha..macam puji diri sendiri pulak bunyinya tapi peduli apa aku..aku dah penat buat..dan hasil berbaloi, siapa tak bangga..seriusly aku suka sangat tengok report tu..ya, kalau ni kerja individu sekalipun, aku boleh buat sorang..tak ada masalah..kurang pressure..

facebook page

webpage

Nak tunjuk brochure, flyers ngan business card yang direka cantik tapi pendrive dah hilang pulok..sobs sobs

Kluang..here we go!!
Peehh..siap pergi kluang tau nak tengok tempat yang strategik..competitors semua..thanks to wiah sebab sudi bawak kitorang..woot woot..

Masalah masalah yang menyebabkan malaslah
Hmm..ada aje masalah..lecturer, sleeping partner..printing..haaii banyaknya masalah..bila aku mula rasa malas dan rasa macam give up, lantaklah apa nak jadi..nak enjoy je..biarkan orang lain yang buat..aku rasa macam tak kena pulak..serba salah..so sabar jelah..sesungguhnya masalah itu mematangkan kita..hehe..

"bila tanya kau senang je kau settlekan.."

"kau lah heroku"

ayat tu nampak macam biasa je tapi sesungguhnya sangat menyentuh hati..sangat-sangat terharu sebenarnya..aku pun tak tahu kenapa..huuu

FINAL PRESENTATION
Tibalah hari yang mendebarkan..alhamdulillah, kitorang dapat panel Pn Fatimah dengan Tuan Syed..so, kitorang tak rasa tertekan plus nervous sangatlah..diorangkan chill je..kitorang group yang ketiga present..time present tu memang banyak gelak je..tapi bila part menjawab soalan, memang aku jelah yang banyak jawab..mas pun ada membantu walaupun agak gagap..hehe..so nampaklah siapa yang buat kerja sebenarnya..agak tak sedap sebenarnya bila kitorang je yang menjawab..hmm..tapi nak buat macam mana kan..

Bila carrymark keluar, alhamdulillah, tinggi jugaklah..presentation tu pun dapat markah yang tinggi..hehe..suka sangat-sangat..then, final exam pun dapat A..alhamdulillah..segala penat lelah terbalas jugak berkat kesabaran dan kegigihan..

Inilah kisah suka duka aku bersama ENT 300..

Uniform Houz's Partners 











xoxo,
samofa

No comments:

Post a Comment